Jak vybrat olejový a vzduchový filtr na motorku

Jak vybrat olejový a vzduchový filtr na motorku

 

Olejové a vzduchové filtry jsou nedílnou a důležitou součástí motocyklů, jejichž údržbu a výměnu není dobré zanedbávat. Abyste věděli jaké filtry a na jakou motorku vybírat, je potřeba znát jejich základní funkci, využití a potřebu výměny. Níže vám poskytneme základní informace, které je dobré vědět.

 

Vzduchové filtry

 

Jak fungují vzduchové filtry a jak často je měnit?

 

Hlavním úkolem vzduchového filtru je ochránit motor před menšími nečistotami, které pochází ze vzduchu. Tyto nečistoty proudí do motoru, přičemž vzduch je záměrně směřovaný do filtrační zóny, ze které pak vychází přefiltrovaný vzduch. Zároveň vzduchový filtr snižuje hrozbu nasátí vody do filtrační jednotky, a také je jeho úkolem snížit pokles výkonu motoru. Aby filtr správně fungoval, je důležitá jeho čistota, proto se musí pravidelně měnit. U každé motorky je to individuální. Můžete ho měnit společně s olejovým filtrem, ale pokud jezdíte hodně často a v místech, kde se nachází spousta špíny, je potřeba vzduchový filtr měnit častěji. Takže vám doporučujeme vzduchový filtr kontrolovat pravidelněji.

 

Vybíráme vzduchový filtr

 

Vzduchové filtry doporučujeme vybírat mezi značkami Hiflo Filtro, K&N, Putoline, Pipercross a DT1.

Hiflo Filtro jsou kvalitní vzduchové filtry, které se používají jako náhrada za originální filtry, je to jejich „kopie“. Jejich montáž a demontáž je stejně náročná jako u originálů, akorát k jejich povolení se používá skořápkový klíč. Pro silniční motorky se vyrábí pevné filtry, tzv. air-boxy. Po jejich znečištění se rovnou vyhazují a mění za nové. Na cross se používají filtry molitanové, které se po znečištění nevyhazují, ale naopak se vyperou, namažou olejem k tomu speciálně určeným a používají se dál. 

 

K&N jsou značkové vysoce kvalitní filtry, které jsou vyráběny ze speciálních patentovaných materiálů. Díky tomu vydrží mnohem déle a jsou proto i o něco dražší, ale jejich koupě se právě díky trvanlivosti a kvalitě vyplatí spíše. Na originální K&N filtry se vztahuje záruka do ujetí milion mil, což je téměř jako doživotní záruka. Vzduchové filtry od značky K&N se hodí především na silniční sportovní a tuningové motocykly. Jedním z důvodů je to, že filtrují menší částice, ale propouští více vzduchu, čímž se přidá na výkonu stroje. Vzduchové filtry K&N se po znečištění nevyhazují, ale vyjmou se z air-boxu, vyperou se, naimpregnují a používají dál. Stejné využití vám poskytne značka Pipercross.

 

Pro cross a enduro doporučujeme vzduchové filtry Putoline, které jsou též vyráběny z molitanu, nebo vzduchové filtry DT1, které lépe drží díky neoprenovému proužku.

 

Olejové filtry

 

Jak fungují olejové filtry a jak často je měnit?

 

Olejový filtr selektuje drobné nečistoty u cirkulujícího oleje. Bez toho by olej ztratil svou konzistenci (zhoustl by) a začal by nepříznivě působit na motor. Při nepravidelných výměnách olejového filtru může dojít k závažnému poškození motoru, takže ho doporučujeme měnit při každé výměně oleje. Jak často olejový filtr měnit se dozvíte většinou ze servisní knížky stroje. U silničních motorek to bývá dle najetých kilometrů, u crossových motorek dle najetých hodin. U dalších strojů jako ATV, enduro a dalších je to různé a je vždy potřeba si informace individuálně zjistit.

 

Vybíráme olejový filtr

 

Olejové filtry vám doporučujeme také vybírat mezi značkami Hiflo Filtro a K&N.

Jak již bylo psáno výše, Hiflo Filtro jsou kvalitní olejové filtry, které se používají jako náhrada za originální filtry, je to jejich „kopie“. Jejich montáž a demontáž je stejně náročná jako u originálů, akorát k jejich povolení se používá skořápkový klíč. A jak jsme již zmiňovali, K&N jsou značkové vysoce kvalitní filtry, které jsou vyráběny ze speciálních patentovaných materiálů. Díky tomu vydrží mnohem déle a jsou proto i o něco dražší, ale jejich koupě se díky trvanlivosti a kvalitě vyplatí spíše. Jejich montáž i demontáž je mnohem snazší díky matičce, která se nachází u většiny těchto filtrů. Lehko se s ní pracuje, takže výměna netrvá dlouho. Na originální K&N filtry se vztahuje záruka do ujetí milion mil, takže téměř doživotní záruka.

 

Pro cross se vyrábí papírové filtry, pro silniční motorky zase filtry v kovovém krytu. Pro choppery se většinou využívá designový chromový filtr, pro klasické motorky zase obyčejný černý.

 

Shrnutí

 

Olejové i vzduchové filtry se vybírají dle toho, na jakou motorku je potřebujete. Pak už je jen na vás, jaká značka vám bude vyhovovat, zda dáte přednost originálnímu výrobku nebo náhradě. Filtry k jednotlivým motorkám najdete na našem e-shopu zde. Každopádně vždy myslete na to, že výměnu filtrů není radno zanedbávat a je to jedna z věcí, díky které prodloužíte životnost vašeho motocyklu. Většina filtrů je rovnou připravena k použití, přesto si však pečlivě čtěte návody, jak je používat, montovat a měnit. Je dobré mít také v garáži čisticí sady na filtry, díky kterým můžete filtry dobře udržovat a prodlužovat jejich životnost.