Ložiska na motorce: jak poznat vůli v kole, „zářez“ v krku řízení a proč ti wapka žere podvozek

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Ložiska na motorce řešíš ve třech místech nejčastěji:

  1. kola (přední/zadní)

  2. krk řízení (horní/dolní)

  3. kyvná vidlice + přepákování (hlavně enduro/mx, ale i cestovní a silnice)

A teď to hlavní: když ložisko jednou chytí vodu a bordel, často už je to jen otázka času.


1) Ložiska kol: jak poznáš, že jsou na odpis

Typické příznaky

  • jemné vibrace do řídítek nebo stupaček

  • hučení (často roste s rychlostí)

  • pocit, že se motorka “hůř vede”

  • při protočení kola na stojanu cítíš drhnutí / chroupání

Rychlý test v garáži (2 min)

  • zvedni kolo (centrál, stojan, hever)

  • chyť kolo nahoře a dole a zkus zahýbat do stran
    → nemá tam být “klep” a vůle

  • protoč kolo a poslouchej + vnímej prsty (hrubost = špatně)

Výběr ložisek kol (All Balls – přehledně):
https://www.2hmoto.cz/loziska-kol-all-balls 2HMOTO.cz


2) Krk řízení: „zářez“ uprostřed a plavání v zatáčce

Tohle je klasika: motorka nechce plynule zatáčet, jakoby se “lámala” přes střed, nebo máš pocit nejistoty při brzdění.

Typické příznaky

  • zářez kolem středové polohy (řídítka se nechtějí plynule přehoupnout)

  • při brzdění cítíš v řízení ťuk/klep

  • motorka v rychlosti působí nervózně / hůř drží stopu

Rychlý test (ideálně ve dvou)

  • odlehči předek (přední kolo ve vzduchu)

  • pomalu otáčej řídítky ze strany na stranu
    → musí to jít plynule, bez zadrhávání uprostřed

  • chyť spodní brýle/vidle a zkus “tlačit-tahat” dopředu/dozadu
    → pokud cítíš klep, často je problém v ložiskách/utažení

Příklady ložisek do krku řízení (ať víš, co hledat podle modelu):


3) Kyvná vidlice + přepákování: když to začne vrzat a mít vůli

U endura a cestování v bordelu to bývá spotřebák. Na silnici to vydrží dýl, ale když se do toho dostane voda, jde to dolů taky.

Typické příznaky

  • zadek je “divnej” – hůř kopíruje, občas lupe

  • vrzání po mytí / po dešti / po bahně

  • při zvednutí zadku cítíš vůli v kyvce

Rychlý test

  • zvedni zadek (nebo odlehči kolo)

  • chyť zadní kolo a zkus pohyb do stran

  • zkontroluj, jestli je všechno dotažené, a jestli vůle není v ložiskách/čepu

Ložiska kyvné vidlice All Balls (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/loziska-kyvne-vidlice-all-balls 2HMOTO.cz


4) Proč ložiska umírají: top 3 zabijáci

  1. Wapka / tlaková voda – natlačí vodu přes těsnění dovnitř.

  2. Bláto + prach – udělá z maziva brusnou pastu.

  3. Chybějící mazání – hlavně přepákování/kyvka, co se roky nerozebralo.

Zlatý pravidlo: když už myješ, tak nepal na ložiska z blízka jak na dlažbu.


5) Mazání: čím to namazat, aby to mělo smysl

Když děláš kyvku/přepákování nebo skládáš ložiska, dej tam slušnou vazelínu, ne “něco, co zbylo”.

Příklady maziv, co se běžně používají i na ložiska:


6) Tipy z praxe: jak výměnu nepokazit

  • nové ložisko netluč přímo přes kroužek “kladivem jak tesař” – použij přípravek/dosedací trn

  • ložiska a sedla musí být čistý, bez rzi a bordelu

  • když měníš ložiska kol, často dává smysl řešit i těsnění (sady to mívají) 2HMOTO.cz

  • po montáži si zkontroluj, že se všechno točí hladce a bez vůle


Rychlé odkazy

Ložiska kol All Balls (výběr): https://www.2hmoto.cz/loziska-kol-all-balls 2HMOTO.cz
Ložiska kyvné vidlice All Balls: https://www.2hmoto.cz/loziska-kyvne-vidlice-all-balls 2HMOTO.cz
Tourmax ložiska do krku řízení (příklad): https://www.2hmoto.cz/loziska-do-krku-rizeni-tourmax-23 2HMOTO.cz
RMS sada ložisek krku řízení (příklad): https://www.2hmoto.cz/loziska-krku-rizeni-sada-rms-20 2HMOTO.cz
Mazivo Millers Deltaplex 2EP: https://www.2hmoto.cz/millers-oils-deltaplex-2ep-odolne-mazivo-pro-vseobecne-pouziti-vcetne-lozisek-kol-500-g 2HMOTO.cz
Vazelína YACCO Multip Plus: https://www.2hmoto.cz/vazelina-yacco-multip-plus-yacco-400-g 2HMOTO.cz