Svíčky a startování: proč motorka nechce chytit a co zkontrolovat za 10 minut

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Motorka nechce chytit a ty už vidíš, jak se ti rozpadá půlka elektriky? Klid. V 90 % případů je to jedna ze tří věcí: baterka, palivo, nebo jiskra. A jiskra = svíčka + fajfka + kabel + cívka (plus pár detailů okolo).

Rychlý rozcestník svíček podle typu a značky:
https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky 2HMOTO.cz

TL;DR (rychlá verze)

  • Když točí pomalu → často baterka (ne svíčka).

  • Když točí normálně, ale nechytá → řeš jiskru a palivo.

  • Svíčka je levná a umí ušetřit hodiny nervů.

  • Nejčastější průšvih je svíčka “OK na oko”, ale pod tlakem už nejiskří, nebo je problém ve fajfce/kabelu.


1) Rychlý postup: když motorka nechce chytit

Udělej tohle v pořadí (nejrychlejší → složitější):

A) Točí to vůbec správně?

  • Pokud startér točí líně a kontrolky pohasínají, je velká šance, že je baterka slabá.
    (Svíčka ti nepomůže, když není energie.)

B) Je palivo “v systému”?

  • Máš v nádrži benzín (ano, zní to blbě, ale stává se ????)?

  • Je otevřený kohout (u starších), funguje čerpadlo (u vstřiku)?

  • Není to po pádu / po mytí / po dlouhém stání?

C) Jiskra – nejčastější viník

  • Svíčka, fajfka (koncovka), kabel, cívka, někdy čidlo stojánku/kill switch.
    Začni svíčkou, protože je to nejrychlejší kontrola.


2) Kdy je svíčka na výměnu (i když “nějak jede”)

Svíčky často neumřou úplně naráz. Spíš se projeví takhle:

  • horší starty za studena,

  • občasné vynechávání,

  • horší reakce na plyn,

  • vyšší spotřeba,

  • po dešti / vlhku se to zhorší.

Jestli nevíš, kdy byla měněná naposled, výměna svíček je často nejlevnější „restart“ problémů.


3) Jak poznat problém podle vzhledu svíčky (rychle a bez laboratoře)

Když svíčku vytáhneš, koukni:

A) Suchá a světlá

Často OK, nebo to může být chudší směs (teď neřeš mapy – řeš start).

B) Černá a očouzená

Bývá bohatá směs / krátké jízdy / studené starty / zanesení.
Může dělat horší starty.

C) Mokrá od benzínu

Motor leje palivo, ale nejiskří nebo nechytá → často jiskra (svíčka/fajfka) nebo je to “uchlastané”.
Někdy pomůže vysušit, někdy rovnou dát novou svíčku.

Poznámka: Samotná barva není dogma. Ber to jako vodítko pro rychlou orientaci.


4) Iridium / Platinum / “standard”: co vybrat

Zjednodušeně:

  • Standard (nikl): klasika, levnější, funguje, jen má kratší životnost.

  • Iridium / Platinum: často lepší starty, stabilnější jiskra a delší životnost (super pro “nechci to furt řešit”).

Pokud chceš rovnou kouknout na kvalitní iridiové řady:


5) Fajfka / koncovka / kabel: malá věc, velký průšvih

Hodně lidí vymění svíčku a stejně nic. Pak to bývá:

  • fajfka (vlhkost, prasklina, špatný kontakt),

  • kabel (oxidace, špatné usazení),

  • nebo cívka.

Tip z garáže:
Když se problém zhoršuje v dešti nebo po mytí, často je to právě fajfka/kabel.

Na stránce se svíčkama máš i koncovky a víčka (fajfky) v nabídce:
https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky 2HMOTO.cz


6) Nejčastější chyby, co vidíme pořád dokola

  • Výměna svíčky bez kontroly fajfky/kabelu (a pak “to je zase svíčka”).

  • Přetáhnutí svíčky (stržený závit v hlavě = bolí).

  • Špatný typ svíčky (délka závitu / teplotní hodnota – drž se doporučení).

  • “Test jiskry” jen tak ve vzduchu — svíčka může jiskřit venku, ale pod tlakem ve válci už ne.


Rychlé odkazy

Zapalovací svíčky (rozcestník): https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky 2HMOTO.cz
NGK Iridium: https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky-ngk-iridium 2HMOTO.cz
Denso Iridium: https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky-denso-iridium 2HMOTO.cz
Tuning svíčky: https://www.2hmoto.cz/zapalovaci-svicky-tuning 2HMOTO.cz