Pneumatiky na motorce: tlak, DOT, duše vs bezduš a co vozit proti defektu

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Když ti motorka najednou přijde “nějaká divná” – hůř zatáčí, plave, vibruje nebo se jí nechce držet stopu – první věc, co řeším, je tlak. Druhá věc je stav gumy. A až potom hledám duchy v podvozku.

Rychlý rozcestník, kde pneu řešit podle typu:
https://www.2hmoto.cz/pneumatiky-a-disky 2HMOTO.cz

TL;DR (rychlá verze)

  • Tlak kontroluj pravidelně a ideálně “za studena”.

  • DOT (stáří) řeš společně se stavem: prasklinky, tvrdnutí, divné chování.

  • Do cestování se hodí mít aspoň tlakoměr a kompresor.

  • Offroad = často duše / haltry / případně Tubliss.


1) Tlak v pneu: proč to dělá takový rozdíl

Tlak ti mění:

  • přilnavost (hlavně na studenu a mokru),

  • stabilitu v náklonu,

  • brzdění,

  • a jak rychle se pneu sjede.

Prakticky:

  • měř před jízdou (studené pneu),

  • řiď se tím, co má motorka předepsané (štítek / manuál),

  • když vezeš plnou bagáž nebo spolujezdce, obvykle se tlak zvedá (zase podle doporučení výrobce motorky).

Tlakoměr (když chceš mít číslo jisté a ne “od oka”):
https://www.2hmoto.cz/digital-tire-gauge-puig-cerny 2HMOTO.cz


2) DOT, vzorek a stáří: kdy je pneu na výměnu

Pneu měň, když:

  • je už na hraně se vzorkem (nebo mizí drážky a guma je “placatá”),

  • prasklinky (hlavně na boku nebo mezi drážkami),

  • je tvrdá jak šutr a motorka začne klouzat dřív, než by měla,

  • vibruje to a máš pocit, že to „kope“ (pak už řešíš i vyvážení / kotouče / ložiska, ale guma je častý viník).

DOT je datum výroby. Samotné číslo není automaticky průšvih, ale pokud je guma starší a k tomu tvrdne/praská, je čas ji poslat dál.


3) Duše vs bezduš: co je pro tebe lepší

Bezduš (TL)

  • často jde opravit rychleji (na cestách výhoda)

  • u malého průrazu občas uchází pomaleji
    – potřebuje správné kolo/ráfek a stav ventilku

Duše (TT)

  • klasika u endura/motokrosu a drátů

  • v terénu dává smysl (a řeší se tlak podle trakce)
    – defekt = většinou práce s kolem (výměna/zalepení duše)

Duše (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/duse-motorky 2HMOTO.cz


4) Offroad: proč se řeší haltry a kdy dává smysl Tubliss

Když jdeš v terénu s tlakem dolů kvůli trakci, může se plášť na ráfku protočit (a utrhne ventilek/duši). Tady pomáhá haltr.

Haltry (DRC):
https://www.2hmoto.cz/haltry-a-doplnky-drc 2HMOTO.cz

A pokud chceš řešit bezdušový systém do terénu a nízké tlaky „bez klasické duše“, koukni na Tubliss:
https://www.2hmoto.cz/tubliss-mousse 2HMOTO.cz


5) Co vozit proti defektu (cestování / silnice)

Za mě minimum, co dává největší smysl:

  • tlakoměr (ať víš, co se děje),

  • malý kompresor (když uchází, dofoukneš a dojedeš),

  • a základní rozum: když pneu uchází rychle, nehrát si na hrdinu.

Kompresor 12V (moto/auto):
https://www.2hmoto.cz/airman-tour-kompresor-12v-pro-moto-auto 2HMOTO.cz


Rychlé odkazy

Pneumatiky a disky: https://www.2hmoto.cz/pneumatiky-a-disky 2HMOTO.cz
Duše na motorky: https://www.2hmoto.cz/duse-motorky 2HMOTO.cz
Tubliss: https://www.2hmoto.cz/tubliss-mousse 2HMOTO.cz
Haltry DRC: https://www.2hmoto.cz/haltry-a-doplnky-drc 2HMOTO.cz
Kompresor 12V: https://www.2hmoto.cz/airman-tour-kompresor-12v-pro-moto-auto 2HMOTO.cz
Digitální tlakoměr: https://www.2hmoto.cz/digital-tire-gauge-puig-cerny 2HMOTO.cz