Spojka
Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025
Spojka je jednoduchá věc… dokud není. Nejčastější scénář: jedeš, přidáš na vyšší kvalt, otáčky vyletí nahoru a motorka netáhne tak, jak by měla. To je typický prokluz.
A teď to hlavní: než začneš objednávat lamely, zkontroluj pár věcí, které tě stojí 5 minut a často vyřeší 80 % potíží.
TL;DR (rychlá verze)
-
Prokluz při zátěži = často malá/žádná vůle na páčce nebo unavené lamely/pružiny.
-
Tvrdá páčka / špatné vypínání = často lanko (tuhé, roztřepené, špatně vedené) nebo hydraulika (vzduch, stará kapalina).
-
Nejdřív seřiď, potom řeš díly.
-
Když spojka klouže i po správném seřízení → většinou už je čas na servis.
1) Jak poznáš, že spojka prokluzuje
Typické příznaky:
-
v 4.–6. kvaltu přidáš plyn a otáčky letí, ale rychlost neroste stejně
-
při rozjezdu je to „gumový“ a občas je cítit zápach spáleniny
-
spojka začne klouzat víc, když je motor zahřátý
Rychlý test (opatrně): na vyšší kvalt v nižších otáčkách přidej plyn. Pokud otáčky vystřelí bez odpovídajícího zrychlení, je to podezřelé.
2) Než koupíš lamely: zkontroluj vůli na páčce (nejčastější průšvih)
U lankové spojky musí být malá vůle (freeplay). Když vůle není:
-
spojka je lehce „přivypnutá“
-
lamely se pálí
-
prokluz přijde rychle
Co chceš: páčka má mít na začátku malý „mrtvý chod“ (podle manuálu).
Tip z garáže: Spousta prokluzů vznikne jen tím, že se někdo snažil mít páčku „hezky hned ostrou“ a vůli dotáhl na nulu.
3) Lanková spojka: když páčka ztuhne nebo spojka nevypíná
Příznaky:
-
páčka jde těžce
-
spojka nevypíná čistě (řazení kope, neutrál nejde)
-
lanko se „zasekává“ (jde jednou lehce, jednou těžce)
Co zkontrolovat:
-
vedení lanka (zalomení, špatná trasa)
-
stav lanka (třepení u páčky/na motoru)
-
seřízení (vůle na páčce + dolní seřizovač)
4) Hydraulická spojka: měkká páčka, špatné vypínání, „pumpování“
Příznaky:
-
páčka je měkká / chod se mění
-
spojka vypíná až “u heftu” nebo jednou bere jinde
-
pomůže párkrát „napumpovat“ → typicky vzduch v systému
Co udělat:
-
zkontroluj stav kapaliny v nádobce
-
pokud je kapalina stará/tmavá, dej novou
-
používej správný typ kapaliny (DOT vs minerál), podle toho, co máš na motorce předepsané
5) Kdy už jsou lamely/pružiny na konci
Pokud:
-
vůle je správně,
-
lanko/hydraulika je OK,
-
a stejně to klouže…
…většinou už jsou lamely unavené, případně pružiny slabé.
6) Nejčastější chyby, co spojku zbytečně zabíjí
-
nulová vůle na páčce (největší klasika)
-
dlouhé přidržování spojky v záběru (kolony, trial styl)
-
špatná nebo stará kapalina u hydrauliky
-
ignorování tuhého lanka (pak se utrhne v nejhorší chvíli)
Rychlé odkazy (každý jen jednou)
Opravné sady spojky: https://www.2hmoto.cz/opravne-sady-spojky
Lanka a hadice: https://www.2hmoto.cz/lanka-a-hadice
Lanka spojky MTZ: https://www.2hmoto.cz/lanka-spojky-mtz
Opravné sady spojkového válce All Balls: https://www.2hmoto.cz/opravne-sady-spojkoveho-valce-all-balls-1
Brzdová/spojková kapalina DOT 4 (Silkolene): https://www.2hmoto.cz/brzdova-kapalina-silkolene-univ-brake-clutch-fl-5-l
Kapalina pro hydraulické spojky (Putoline): https://www.2hmoto.cz/kapalina-putoline-hydraulicke-spojky-125ml