Spojka

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Spojka je jednoduchá věc… dokud není. Nejčastější scénář: jedeš, přidáš na vyšší kvalt, otáčky vyletí nahoru a motorka netáhne tak, jak by měla. To je typický prokluz.

A teď to hlavní: než začneš objednávat lamely, zkontroluj pár věcí, které tě stojí 5 minut a často vyřeší 80 % potíží.

TL;DR (rychlá verze)

  • Prokluz při zátěži = často malá/žádná vůle na páčce nebo unavené lamely/pružiny.

  • Tvrdá páčka / špatné vypínání = často lanko (tuhé, roztřepené, špatně vedené) nebo hydraulika (vzduch, stará kapalina).

  • Nejdřív seřiď, potom řeš díly.

  • Když spojka klouže i po správném seřízení → většinou už je čas na servis.


1) Jak poznáš, že spojka prokluzuje

Typické příznaky:

  • v 4.–6. kvaltu přidáš plyn a otáčky letí, ale rychlost neroste stejně

  • při rozjezdu je to „gumový“ a občas je cítit zápach spáleniny

  • spojka začne klouzat víc, když je motor zahřátý

Rychlý test (opatrně): na vyšší kvalt v nižších otáčkách přidej plyn. Pokud otáčky vystřelí bez odpovídajícího zrychlení, je to podezřelé.


2) Než koupíš lamely: zkontroluj vůli na páčce (nejčastější průšvih)

U lankové spojky musí být malá vůle (freeplay). Když vůle není:

  • spojka je lehce „přivypnutá“

  • lamely se pálí

  • prokluz přijde rychle

Co chceš: páčka má mít na začátku malý „mrtvý chod“ (podle manuálu).

Tip z garáže: Spousta prokluzů vznikne jen tím, že se někdo snažil mít páčku „hezky hned ostrou“ a vůli dotáhl na nulu.


3) Lanková spojka: když páčka ztuhne nebo spojka nevypíná

Příznaky:

  • páčka jde těžce

  • spojka nevypíná čistě (řazení kope, neutrál nejde)

  • lanko se „zasekává“ (jde jednou lehce, jednou těžce)

Co zkontrolovat:

  1. vedení lanka (zalomení, špatná trasa)

  2. stav lanka (třepení u páčky/na motoru)

  3. seřízení (vůle na páčce + dolní seřizovač)


4) Hydraulická spojka: měkká páčka, špatné vypínání, „pumpování“

Příznaky:

  • páčka je měkká / chod se mění

  • spojka vypíná až “u heftu” nebo jednou bere jinde

  • pomůže párkrát „napumpovat“ → typicky vzduch v systému

Co udělat:

  • zkontroluj stav kapaliny v nádobce

  • pokud je kapalina stará/tmavá, dej novou

  • používej správný typ kapaliny (DOT vs minerál), podle toho, co máš na motorce předepsané


5) Kdy už jsou lamely/pružiny na konci

Pokud:

  • vůle je správně,

  • lanko/hydraulika je OK,

  • a stejně to klouže…

…většinou už jsou lamely unavené, případně pružiny slabé.


6) Nejčastější chyby, co spojku zbytečně zabíjí

  • nulová vůle na páčce (největší klasika)

  • dlouhé přidržování spojky v záběru (kolony, trial styl)

  • špatná nebo stará kapalina u hydrauliky

  • ignorování tuhého lanka (pak se utrhne v nejhorší chvíli)


Rychlé odkazy (každý jen jednou)

Opravné sady spojky: https://www.2hmoto.cz/opravne-sady-spojky
Lanka a hadice: https://www.2hmoto.cz/lanka-a-hadice
Lanka spojky MTZ: https://www.2hmoto.cz/lanka-spojky-mtz
Opravné sady spojkového válce All Balls: https://www.2hmoto.cz/opravne-sady-spojkoveho-valce-all-balls-1
Brzdová/spojková kapalina DOT 4 (Silkolene): https://www.2hmoto.cz/brzdova-kapalina-silkolene-univ-brake-clutch-fl-5-l
Kapalina pro hydraulické spojky (Putoline): https://www.2hmoto.cz/kapalina-putoline-hydraulicke-spojky-125ml