Vzduchový filtr na motorce: kdy měnit/čistit, jak ho nenaolejovat blbě a proč ti špinavý filtr žere výkon i motor
Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025
Vzduchový filtr je takovej tichej hrdina. Nejezdí, nesvítí, nedělá randál… ale když ho zanedbáš, motorka zleniví, začne víc žrát a v horším případě si motor začne cucat bordel. A to už je drahá sranda.
Poradna (rychlý přehled jak funguje vzduchový filtr a kdy ho řešit):
https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olejovy-a-vzduchovy-filtr-na-motorku 2HMOTO.cz
Produkty na údržbu filtrů (čističe/oleje/příslušenství):
https://www.2hmoto.cz/produkty-pro-vzduchove-filtry-2 2HMOTO.cz
TL;DR (rychlá verze)
-
Silnice: kontrola filtru pravidelně, výměna podle manuálu a podmínek.
-
Offroad/enduro: filtr řešíš častěji (prach = zabiják).
-
Pěnový filtr musí být správně naolejovaný – málo oleje = prach v motoru, moc oleje = motor se dusí.
-
Nikdy to neřeš „profouknutím kompresorem jak draka“, u některých filtrů tím můžeš poškodit strukturu. 2HMOTO.cz
1) Jak poznáš, že filtr už nestíhá
Typické signály:
-
motorka hůř reaguje na plyn, je „tupější“,
-
roste spotřeba,
-
volnoběh není tak čistej,
-
po jízdě v prachu je filtr rychle viditelně špinavý (u endura klidně po jedné vyjížďce).
A pozor: i když to „nějak jede“, neznamená to, že filtr dělá práci dobře. Špatně ošetřený filtr = motor si bere jemný prach a ten obrušuje vnitřnosti.
2) Výměna vs čištění: co platí nejčastěji
Zjednodušeně:
-
Papírové vložky: často se spíš mění (podle typu a manuálu).
-
Pěnové filtry (enduro/MX): čistí se a znovu olejují (běžná rutina).
-
Bavlněné (např. K&N): čistí se speciálním čističem a znovu olejují.
Pokud chceš vybírat filtr přímo podle motorky, hodí se listování „dle modelu“ (příklad stránky pro konkrétní model):
https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry/motorcycle/honda/1000/crf-1000-l-africa-twin 2HMOTO.cz
3) Jak správně čistit a naolejovat pěnový filtr (bez omáčky)
-
Filtr vyndej opatrně, ať ti bordel nespadne do sání.
-
Hrubý bordel dej pryč (klepání/štětec).
-
Použij čistič určený na filtry, ne „co dům dal“.
-
Nech filtr vyschnout (ne urychlovat přehnaným teplem).
-
Naolejuj rovnoměrně – filtr má být prosycený, ale ne kapalina stékající dolů.
-
Zkontroluj dosedací plochu (těsnění) a správné usazení.
Na údržbu filtrů máš na 2HMOTO celý rozcestník:
https://www.2hmoto.cz/produkty-pro-vzduchove-filtry-2 2HMOTO.cz
Příklad oleje ve spreji (pěnové/bavlněné filtry):
https://www.2hmoto.cz/olej-ve-spreji-na-vzduchove-filtry-maxima-fab-1-383g 2HMOTO.cz
Další klasika na pěnové filtry:
https://www.2hmoto.cz/olej-na-filtr-bel-ray-foam-filter-oil-400ml-sprej 2HMOTO.cz
4) K&N / bavlněné filtry: čím čistit a proč to nedělat „jarovkou“
U bavlněných filtrů se vyplatí jet systém: čistič + olej, který je na to určený. K&N má rovnou čistící sadu s postupem (a mimochodem tam mají i doporučení, že filtr nemáš ničit stlačeným vzduchem). 2HMOTO.cz
Čistící sada (čistič + olej):
https://www.2hmoto.cz/cistici-sada-cistidlo-olej-k-n 2HMOTO.cz
Olej K&N (samostatně):
https://www.2hmoto.cz/k-n-airfilter-olej-408ml-14-36-floz-99-0516eu 2HMOTO.cz
5) Offroad bonus: filtr je spotřebák, co chrání motor (a motor stojí ranec)
V prachu platí jednoduché pravidlo: radši řešit filtr častěji než pak řešit motor.
Když chceš vyloženě offroad filtry, mrkni třeba na kategorii DT1:
https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry-dt1 2HMOTO.cz
Rychlé odkazy
Poradna (jak vybrat olejový a vzduchový filtr): https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olejovy-a-vzduchovy-filtr-na-motorku 2HMOTO.cz
Údržba vzduchových filtrů (čističe/oleje): https://www.2hmoto.cz/produkty-pro-vzduchove-filtry-2 2HMOTO.cz
K&N čistící sada: https://www.2hmoto.cz/cistici-sada-cistidlo-olej-k-n 2HMOTO.cz
Maxima olej na filtr (sprej): https://www.2hmoto.cz/olej-ve-spreji-na-vzduchove-filtry-maxima-fab-1-383g 2HMOTO.cz
Bel-Ray olej na pěnové filtry: https://www.2hmoto.cz/olej-na-filtr-bel-ray-foam-filter-oil-400ml-sprej 2HMOTO.cz
DT1 vzduchové filtry: https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry-dt1 2HMOTO.cz
Příklad výběru filtru dle motorky: https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry/motorcycle/honda/1000/crf-1000-l-africa-twin 2HMOTO.cz