Výměna oleje na motorce: jak vybrat správný olej, kdy měnit a proč vždycky řešit i filtr
Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025
Olej je krev motoru. A přesně tak k němu přistupuj: když ho zanedbáš, motorka sice chvíli pojede… ale účet přijde později. Dobrá zpráva: výměna oleje je jedna z nejlepších věcí „poměr cena/výkon“, co můžeš pro motor udělat.
TL;DR (rychlá verze)
-
Řiď se manuálem: viskozita + norma (hlavně JASO pro mokrou spojku).
-
Olej měň podle intervalu (km / hodiny) a klidně dřív, když jezdíš krátké trasy nebo tomu dáváš.
-
Filtr měň ideálně při každé výměně oleje.
-
Hlídej množství a hladinu (přeplnění je taky špatně).
Olej a maziva (rozcestník): https://www.2hmoto.cz/oleje-a-maziva
4T motorové oleje: https://www.2hmoto.cz/4t-motorove-oleje
Převodové oleje: https://www.2hmoto.cz/prevodove-oleje
1) Kdy je čas na výměnu oleje (a proč to neodkládat)
-
Podle manuálu (kilometry/hodiny) – to je základ.
-
Jezdíš krátké trasy, studené starty, město = olej dostává víc zabrat.
-
Offroad / enduro / „furt plnej“ = klidně měň častěji.
-
Olej je hodně tmavý, motor je hlučnější, řazení je horší… často už si o to říká.
Tip: Když si nejsi jistý výběrem oleje, mrkni na poradnu:
https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olej-do-motorky
2) Jak vybrat olej, aby seděl (a spojka nebyla nas*aná)
A) Viskozita (např. 10W-40 / 10W-50)
-
Nehraj si na chemika, drž se toho, co má motorka předepsané.
-
10W-40 je častá klasika, 10W-50 bývá pro vyšší teploty/zátěž (podle motoru).
B) JASO a mokrá spojka (důležité!)
Většina motorek má mokrou spojku → potřebuje olej, který je pro ni určený.
Když dáš špatný olej, spojka může klouzat a pak je „veselo“.
C) Minerál / polosyntetika / syntetika
-
Minerál: starší motory, klidnější režim (podle doporučení výrobce)
-
Polosyntetika: rozumný kompromis
-
Syntetika: výdrž a stabilita při vyšší zátěži (zase dle manuálu)
3) Filtr: proč se vyplatí měnit vždycky
Filtr zachytává bordel, který se v oleji točí dokola. Když ho necháš starý:
-
nový olej se rychleji zasviní
-
filtr se může “ucpat” a motor nemá ideální mazání
Poradna k filtrům:
https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olejovy-a-vzduchovy-filtr-na-motorku
Vzduchové filtry (kategorie):
https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry
4) Postup výměny oleje doma (jednoduše a čistě)
-
Motor lehce ohřej (ne pálit, jen aby olej líp tekl).
-
Připrav nádobu na starý olej + rukavice + hadr (olej si vždycky najde cestu).
-
Povol vypouštěcí šroub a nech olej vytéct.
-
Sundej filtr (pokud se mění) a dej nový.
-
Zkontroluj těsnění (O-kroužek) a případně vyměň podložku vypoušťáku.
-
Nalij předepsané množství oleje (radši míň a dolít, než přelít).
-
Nastartuj na pár vteřin, vypni, nech olej sednout a zkontroluj hladinu.
-
Zkontroluj, že nic neteče (filtr + vypoušťák).
Poznámka: Hladinu kontroluj podle motorky (okénko/ měrka), vždycky na rovině a podle postupu z manuálu.
5) Nejčastější chyby (a jak se jim vyhnout)
-
Přelít olej: motor pak může víc pěnit, tlačit olej kam nemá a zhoršit chod.
-
Neměnit filtr: nový olej se zbytečně rychle znehodnotí.
-
Špatná specifikace oleje (hlavně u mokré spojky).
-
Dotažení “na krev”: stržený závit nebo prasklé hliníkové části bolí.
6) Bonus: když už děláš olej…
-
Mrkni na vzduchový filtr (čistota sání = lepší chod).
-
Zkontroluj chladicí kapalinu (u kapalinou chlazených): https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
-
U převodů/některých endur a 2T se řeší i převodový olej: https://www.2hmoto.cz/prevodove-oleje
Rychlé odkazy
Oleje a maziva: https://www.2hmoto.cz/oleje-a-maziva
4T motorové oleje: https://www.2hmoto.cz/4t-motorove-oleje
Převodové oleje: https://www.2hmoto.cz/prevodove-oleje
Chladicí kapaliny: https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
Jak vybrat olej do motorky: https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olej-do-motorky