Výměna oleje na motorce: jak vybrat správný olej, kdy měnit a proč vždycky řešit i filtr

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Olej je krev motoru. A přesně tak k němu přistupuj: když ho zanedbáš, motorka sice chvíli pojede… ale účet přijde později. Dobrá zpráva: výměna oleje je jedna z nejlepších věcí „poměr cena/výkon“, co můžeš pro motor udělat.

TL;DR (rychlá verze)

  • Řiď se manuálem: viskozita + norma (hlavně JASO pro mokrou spojku).

  • Olej měň podle intervalu (km / hodiny) a klidně dřív, když jezdíš krátké trasy nebo tomu dáváš.

  • Filtr měň ideálně při každé výměně oleje.

  • Hlídej množství a hladinu (přeplnění je taky špatně).

Olej a maziva (rozcestník): https://www.2hmoto.cz/oleje-a-maziva
4T motorové oleje: https://www.2hmoto.cz/4t-motorove-oleje
Převodové oleje: https://www.2hmoto.cz/prevodove-oleje


1) Kdy je čas na výměnu oleje (a proč to neodkládat)

  • Podle manuálu (kilometry/hodiny) – to je základ.

  • Jezdíš krátké trasy, studené starty, město = olej dostává víc zabrat.

  • Offroad / enduro / „furt plnej“ = klidně měň častěji.

  • Olej je hodně tmavý, motor je hlučnější, řazení je horší… často už si o to říká.

Tip: Když si nejsi jistý výběrem oleje, mrkni na poradnu:
https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olej-do-motorky


2) Jak vybrat olej, aby seděl (a spojka nebyla nas*aná)

A) Viskozita (např. 10W-40 / 10W-50)

  • Nehraj si na chemika, drž se toho, co má motorka předepsané.

  • 10W-40 je častá klasika, 10W-50 bývá pro vyšší teploty/zátěž (podle motoru).

B) JASO a mokrá spojka (důležité!)

Většina motorek má mokrou spojku → potřebuje olej, který je pro ni určený.
Když dáš špatný olej, spojka může klouzat a pak je „veselo“.

C) Minerál / polosyntetika / syntetika

  • Minerál: starší motory, klidnější režim (podle doporučení výrobce)

  • Polosyntetika: rozumný kompromis

  • Syntetika: výdrž a stabilita při vyšší zátěži (zase dle manuálu)


3) Filtr: proč se vyplatí měnit vždycky

Filtr zachytává bordel, který se v oleji točí dokola. Když ho necháš starý:

  • nový olej se rychleji zasviní

  • filtr se může “ucpat” a motor nemá ideální mazání

Poradna k filtrům:
https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olejovy-a-vzduchovy-filtr-na-motorku

Vzduchové filtry (kategorie):
https://www.2hmoto.cz/vzduchove-filtry


4) Postup výměny oleje doma (jednoduše a čistě)

  1. Motor lehce ohřej (ne pálit, jen aby olej líp tekl).

  2. Připrav nádobu na starý olej + rukavice + hadr (olej si vždycky najde cestu).

  3. Povol vypouštěcí šroub a nech olej vytéct.

  4. Sundej filtr (pokud se mění) a dej nový.

  5. Zkontroluj těsnění (O-kroužek) a případně vyměň podložku vypoušťáku.

  6. Nalij předepsané množství oleje (radši míň a dolít, než přelít).

  7. Nastartuj na pár vteřin, vypni, nech olej sednout a zkontroluj hladinu.

  8. Zkontroluj, že nic neteče (filtr + vypoušťák).

Poznámka: Hladinu kontroluj podle motorky (okénko/ měrka), vždycky na rovině a podle postupu z manuálu.


5) Nejčastější chyby (a jak se jim vyhnout)

  • Přelít olej: motor pak může víc pěnit, tlačit olej kam nemá a zhoršit chod.

  • Neměnit filtr: nový olej se zbytečně rychle znehodnotí.

  • Špatná specifikace oleje (hlavně u mokré spojky).

  • Dotažení “na krev”: stržený závit nebo prasklé hliníkové části bolí.


6) Bonus: když už děláš olej…


Rychlé odkazy

Oleje a maziva: https://www.2hmoto.cz/oleje-a-maziva
4T motorové oleje: https://www.2hmoto.cz/4t-motorove-oleje
Převodové oleje: https://www.2hmoto.cz/prevodove-oleje
Chladicí kapaliny: https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
Jak vybrat olej do motorky: https://www.2hmoto.cz/jak-vybrat-olej-do-motorky