Chladicí soustava na motorce: přehřívání, kapalina, víčko chladiče a co zkontrolovat dřív, než začneš panikařit
Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025
Když se motorka začne přehřívat, umí to zkazit den rychleji než roztržená rukavice v lednu. Dobrá zpráva: ve spoustě případů je problém úplně banální a dá se vyřešit kontrolou pár věcí, které zvládneš doma v garáži.
TL;DR (rychlá verze)
-
Nejčastější základy: správná chladicí kapalina, čistý chladič, funkční ventilátor.
-
Víčko chladiče je “malá věc”, ale dělá tlak v systému → když je špatné, motorka se umí přehřívat dřív.
-
Termostat, spínač ventilátoru a hadice jsou klasické podezřelé, když se teplota chová divně.
-
Vždycky začni kontrolou úniku kapaliny a stavu chladiče.
Chladicí kapaliny (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
1) Kdy řešit chladicí kapalinu
Chladicí kapalina není “doživotní”. Časem ztrácí vlastnosti a v systému se mohou tvořit usazeniny.
Řeš výměnu, když:
-
nevíš, kdy byla měněná naposled,
-
kapalina je tmavá/zakalená,
-
nebo se ti motorka začíná častěji ohřívat (a přitom ventilátor funguje).
Chladicí kapaliny tady:
https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
Tip z praxe: Nemíchej “co zbylo v garáži” bez rozmyslu. Když si nejsi jistý, je lepší systém vypustit a naplnit správně znovu.
2) Nejčastější důvod přehřívání: chladič je ucpaný bordelem
Hlavně u endura a cestování v hmyzu je klasika:
-
nalepené mušky,
-
bláto,
-
bordel mezi žebry.
Co udělat:
-
zvenku opatrně vyčistit (ať nezmačkáš žebra),
-
zkontrolovat, že nic nebrání proudění vzduchu,
-
mrknout, jestli nejsou žebra ohnutá jak harmonika.
3) Víčko chladiče: malý díl, velký rozdíl
Víčko nedělá jen “zátku”. Drží tlak v systému. Když je unavené:
-
kapalina může dřív vařit,
-
přehřívání přijde rychleji,
-
občas to dělá “mystérium”, protože všechno ostatní vypadá OK.
Příklady víček (pro představu):
https://www.2hmoto.cz/vicko-chladice-uni-pro-japonske-i-evropske-motocykly-1-1bar-16psi-df4731020
https://www.2hmoto.cz/ksx-ks-chladic-vicko-1-6-bar-kd16bar
4) Termostat a spínač ventilátoru: když se teplota chová divně
Typické scénáře:
-
motorka se ohřívá pomalu, ale pak najednou vystřelí teplota nahoru,
-
nebo se ohřívá pořád, i když jedeš,
-
nebo ventilátor nespíná, i když teplota leze.
Tady často hraje roli:
-
termostat (neotvírá / otvírá pozdě),
-
spínač ventilátoru (nesepne),
-
nebo problém v kabeláži/relé (to už je další kapitola).
Termostat a díly (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/termostat-a-dily
5) Hadice a úniky: drobný únik = velký problém
Když někde teče kapalina, systém ztrácí objem a začne se přehřívat.
Zkontroluj:
-
spoje hadic (spony),
-
mokrá místa kolem pumpy/chladiče,
-
jestli není hadice popraskaná nebo “měkká jak žvýkačka”.
Příklady hadic (pro představu / výběr podle stroje):
https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc
Příklad produktu: https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc-oranzove-d47-01-818
6) Rychlý checklist, když se to přehřívá (nejdřív tohle)
-
Je dost kapaliny? Neuniká někde?
-
Je chladič čistý a nic ho nezakrývá?
-
Spíná ventilátor, když má?
-
Není víčko chladiče unavené?
-
Nezlobí termostat/spínač ventilátoru?
Když tohle projdeš, často najdeš problém dřív, než začneš měnit půl motorky.
Rychlé odkazy
Chladicí kapaliny: https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
Termostat a díly: https://www.2hmoto.cz/termostat-a-dily
Hadice chladiče DRC: https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc
Víčko chladiče (příklad): https://www.2hmoto.cz/vicko-chladice-uni-pro-japonske-i-evropske-motocykly-1-1bar-16psi-df4731020