Chladicí soustava na motorce: přehřívání, kapalina, víčko chladiče a co zkontrolovat dřív, než začneš panikařit

Autor: Tým 2HMOTO
Aktualizace: 19. 12. 2025

Když se motorka začne přehřívat, umí to zkazit den rychleji než roztržená rukavice v lednu. Dobrá zpráva: ve spoustě případů je problém úplně banální a dá se vyřešit kontrolou pár věcí, které zvládneš doma v garáži.

TL;DR (rychlá verze)

  • Nejčastější základy: správná chladicí kapalina, čistý chladič, funkční ventilátor.

  • Víčko chladiče je “malá věc”, ale dělá tlak v systému → když je špatné, motorka se umí přehřívat dřív.

  • Termostat, spínač ventilátoru a hadice jsou klasické podezřelé, když se teplota chová divně.

  • Vždycky začni kontrolou úniku kapaliny a stavu chladiče.

Chladicí kapaliny (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny


1) Kdy řešit chladicí kapalinu

Chladicí kapalina není “doživotní”. Časem ztrácí vlastnosti a v systému se mohou tvořit usazeniny.

Řeš výměnu, když:

  • nevíš, kdy byla měněná naposled,

  • kapalina je tmavá/zakalená,

  • nebo se ti motorka začíná častěji ohřívat (a přitom ventilátor funguje).

Chladicí kapaliny tady:
https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny

Tip z praxe: Nemíchej “co zbylo v garáži” bez rozmyslu. Když si nejsi jistý, je lepší systém vypustit a naplnit správně znovu.


2) Nejčastější důvod přehřívání: chladič je ucpaný bordelem

Hlavně u endura a cestování v hmyzu je klasika:

  • nalepené mušky,

  • bláto,

  • bordel mezi žebry.

Co udělat:

  • zvenku opatrně vyčistit (ať nezmačkáš žebra),

  • zkontrolovat, že nic nebrání proudění vzduchu,

  • mrknout, jestli nejsou žebra ohnutá jak harmonika.


3) Víčko chladiče: malý díl, velký rozdíl

Víčko nedělá jen “zátku”. Drží tlak v systému. Když je unavené:

  • kapalina může dřív vařit,

  • přehřívání přijde rychleji,

  • občas to dělá “mystérium”, protože všechno ostatní vypadá OK.

Příklady víček (pro představu):
https://www.2hmoto.cz/vicko-chladice-uni-pro-japonske-i-evropske-motocykly-1-1bar-16psi-df4731020
https://www.2hmoto.cz/ksx-ks-chladic-vicko-1-6-bar-kd16bar


4) Termostat a spínač ventilátoru: když se teplota chová divně

Typické scénáře:

  • motorka se ohřívá pomalu, ale pak najednou vystřelí teplota nahoru,

  • nebo se ohřívá pořád, i když jedeš,

  • nebo ventilátor nespíná, i když teplota leze.

Tady často hraje roli:

  • termostat (neotvírá / otvírá pozdě),

  • spínač ventilátoru (nesepne),

  • nebo problém v kabeláži/relé (to už je další kapitola).

Termostat a díly (rozcestník):
https://www.2hmoto.cz/termostat-a-dily


5) Hadice a úniky: drobný únik = velký problém

Když někde teče kapalina, systém ztrácí objem a začne se přehřívat.
Zkontroluj:

  • spoje hadic (spony),

  • mokrá místa kolem pumpy/chladiče,

  • jestli není hadice popraskaná nebo “měkká jak žvýkačka”.

Příklady hadic (pro představu / výběr podle stroje):
https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc
Příklad produktu: https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc-oranzove-d47-01-818


6) Rychlý checklist, když se to přehřívá (nejdřív tohle)

  1. Je dost kapaliny? Neuniká někde?

  2. Je chladič čistý a nic ho nezakrývá?

  3. Spíná ventilátor, když má?

  4. Není víčko chladiče unavené?

  5. Nezlobí termostat/spínač ventilátoru?

Když tohle projdeš, často najdeš problém dřív, než začneš měnit půl motorky.


Rychlé odkazy

Chladicí kapaliny: https://www.2hmoto.cz/chladici-kapaliny
Termostat a díly: https://www.2hmoto.cz/termostat-a-dily
Hadice chladiče DRC: https://www.2hmoto.cz/hadice-chladice-drc
Víčko chladiče (příklad): https://www.2hmoto.cz/vicko-chladice-uni-pro-japonske-i-evropske-motocykly-1-1bar-16psi-df4731020