Řetězovka na motorce: kdy je na odpis, jak vybrat správnou a jak ji nezabít hned na začátku
Řetězovka (řetěz + přední kolečko + zadní rozeta) je jedna z věcí, co ti umí zkazit den rychleji než déšť v sobotu ráno. Když je v kondici, motorka jde hladce, nic necuká a sekundár je tichý. Když je KO, začne to chrastit, škubat a občas máš pocit, že se rozpadá převodovka (a přitom je to „jen“ sekundár).
TL;DR (rychlá verze)
-
Řetěz se napíná nerovnoměrně + má ztuhlé články + rozeta má „žraločí zuby“ = dej novou sadu.
-
Nejčastější zabiják je přepnutý řetěz.
-
Nejjednodušší cesta bez přemýšlení jsou hotové sady, např. <a href="https://www.2hmoto.cz/retezove-sady-d-i-d">Řetězové sady D.I.D</a>.
1) Jak poznáš, že je řetězovka na konci
A) Nerovnoměrné napínání
Zvedni zadní kolo, protoč ho a koukej na průvěs řetězu. Když je někde OK a jinde „jak struna“, je řetěz často nerovnoměrně vytahaný / má ztuhlé články.
B) Ztuhlé články (řetěz se „láme“)
Když ani po vyčištění a namazání některé články nechodí hladce, většinou to není na dlouho.
C) „Žraločí zuby“ na rozetě
Zuby rozety mají být relativně symetrické. Když jsou špičaté a zahnuté jedním směrem, je hotovo.
D) Test odtáhnutí řetězu od rozety
Na zadní rozetě nahoře zkus řetěz odtáhnout dozadu. Když jde odtáhnout moc a vidíš mezeru, řetěz bývá vytahaný.
2) Měnit jen řetěz, nebo komplet?
Upřímně: v 9 z 10 případů se vyplatí měnit komplet (řetěz + přední kolečko + zadní rozeta).
Nový řetěz na staré rozety si rychle sedne do vyjetých zubů a odejde dřív. Starý řetěz zase rychle zničí nové rozety.
Chceš to nejjednodušší? Mrkni na <a href="https://www.2hmoto.cz/retezove-sady-d-i-d">hotové řetězové sady D.I.D</a>.
3) Jak vybrat řetězovku, aby seděla
1) Rozměr (520 / 525 / 530)
Drž se toho, co má motorka předepsané. Pokud vybíráš podle typu, začni v rozcestníku <a href="https://www.2hmoto.cz/prevody">Převody a řetězy</a>.
2) O-ring vs X-ring vs bez těsnění
-
Bez těsnění: menší odpor, kratší výdrž (často MX režim, častý servis)
-
O-ring: klasika, dobrý poměr
-
X-ring: často nejlepší výdrž pro silnici/cestování
3) Rozety (ocel/hliník/hybrid)
Samotné rozety a kolečka najdeš tady: <a href="https://www.2hmoto.cz/retezova-kola">Rozety a řetězová kolečka</a>.
Hybridní (ocel + hliník) typicky „stealth“ styl: <a href="https://www.2hmoto.cz/retezove-rozety-supersprox-stealth">Supersprox Stealth rozety</a>.
4) Napnutí řetězu: nejčastější průšvih
-
Přepnutý řetěz = trápení ložisek, gufer, kyvky… a řetěz dostává čočku
-
Moc volný řetěz = mlátí, žere vodítka, může škubnout/přeskočit
Řetěz bývá nejnapnutější při propružení, takže radši o chlup víc vůle než přepnutí.
5) Údržba, která fakt prodlouží život
Základ: jemně vyčistit + pravidelně namazat.
Rozcestník na čističe/maziva/příslušenství: <a href="https://www.2hmoto.cz/udrzba-retezu">Údržba řetězu</a>.
Konkrétní řada: <a href="https://www.2hmoto.cz/maxima-udrzba-retezu">Maxima – údržba řetězu</a>.
6) Spojka vs nýtování (a co se hodí mít)
Spojky/skobky (rychlá pomoc): <a href="https://www.2hmoto.cz/d-i-d-spojky-skobky-retezu">D.I.D spojky a skobky řetězu</a>
Nýtovačky/rozpojovačky:
-
<a href="https://www.2hmoto.cz/rozpinak-snytovac-retezu-km500r-pripravek-na-retezy-podle-vzoru-d-i-d-km500-1483">Rozpínák/nýtovač řetězu KM500R</a>
-
<a href="https://www.2hmoto.cz/delicka-a-nytovacka-retezu-ek">Dělička a nýtovačka řetězu EK CRT-50AS</a>
Rychlé odkazy
<a href="https://www.2hmoto.cz/prevody">Převody a řetězy</a> •
<a href="https://www.2hmoto.cz/retezove-sady-d-i-d">Řetězové sady D.I.D</a> •
<a href="https://www.2hmoto.cz/retezova-kola">Rozety a řetězová kolečka</a> •
<a href="https://www.2hmoto.cz/udrzba-retezu">Údržba řetězu</a>